Tuesday, October 8, 2024

Adakah China kini mempunyai pangkalan tentera tetap di Kemboja?

Dua bentuk kelabu yang kelihatan dari satelit di Pangkalan Tentera Laut Ream di Kemboja menimbulkan kebimbangan di Washington bahawa China mungkin mengembangkan pengaruh ketenteraan mereka di luar tiga pulau di Laut China Selatan yang sudah diperkukuhkan. Dua kapal korvet jenis A56 milik tentera laut China dilihat berlabuh di dermaga yang dibina oleh China dan besar cukup untuk kapal yang lebih besar. Terdapat juga kemudahan darat yang dibina oleh China, dipercayai digunakan oleh tentera laut China.


Walaupun kerajaan Kemboja berulang kali menafikan kehadiran tentera asing secara kekal di negara mereka, pandangan skeptik terus wujud, terutamanya di kalangan pihak antarabangsa. Ini berlaku kerana China kini hanya mempunyai satu pangkalan tentera luar negara di Djibouti, manakala Amerika Syarikat memiliki sekitar 750 pangkalan di seluruh dunia. Amerika Syarikat percaya bahawa China sedang berusaha untuk memperluas kehadiran ketenteraan globalnya, termasuk melalui pelaburan dalam infrastruktur luar negara di bawah Inisiatif Jalur dan Laluan (Belt and Road Initiative).

Sebelum 2017, Pangkalan Ream sedang dinaik taraf dengan bantuan Amerika Syarikat. Namun, selepas parti pembangkang utama di Kemboja dibubarkan, hubungan Kemboja dengan China semakin erat. Bantuan ketenteraan AS dipotong, latihan ketenteraan bersama AS dibatalkan, dan digantikan dengan latihan Golden Dragon bersama China. Pada 2020, kemudahan yang dibiayai AS di Ream telah dirobohkan, dan pembesaran yang dibiayai China bermula. Pada 2022, dermaga baharu sepanjang 363 meter siap dibina, serupa dengan dermaga yang digunakan oleh tentera China di Djibouti.

Dalam satu laporan 2019 oleh Wall Street Journal, satu dakwaan terdapatnya perjanjian rahsia antara Kemboja dan China untuk memajak sebahagian pangkalan Ream kepada China selama 30 tahun. Walaupun kerajaan Kemboja menafikan laporan ini, hakikat bahawa hanya kapal perang China yang dibenarkan berlabuh di dermaga baharu menimbulkan keraguan. Walaupun dermaga itu dibiayai China, ia tidak secara rasmi dipajak kepada China, dan beberapa pakar menyatakan ini mungkin tidak melanggar perlembagaan Kemboja.

Keprihatinan serantau

Kehadiran jangka panjang China di Ream juga menimbulkan kebimbangan kepada jiran Kemboja seperti Thailand dan Vietnam. Pangkalan ini boleh dilihat sebagai usaha China untuk mengepung Vietnam, yang mempunyai pertikaian wilayah dengan China di Laut China Selatan. Pegawai keselamatan Thailand juga bimbang mengenai pangkalan ini yang terletak berhampiran pelabuhan utama tentera laut Thailand di Sattahip.

Walaupun kebimbangan ini wujud, negara-negara tersebut mungkin tidak menyuarakannya secara terbuka kerana kepentingan ekonomi mereka dengan China. Pada masa yang sama, Amerika Syarikat dan India lebih bimbang dengan kemungkinan China membina pangkalan di Lautan Hindi, seperti di pelabuhan Hambantota di Sri Lanka atau Gwadar di Pakistan, yang telah dibiayai oleh China.

Walaupun China sedang memperluas pengaruh ketenteraan globalnya, kebanyakan pakar percaya bahawa ia masih belum mampu menyaingi capaian tentera Amerika Syarikat dalam masa terdekat.

(c) 2024 OstadlLobai



No comments:

Post a Comment