Tuesday, October 8, 2024

MI5 dedahkan misi perisikan Russia di UK

Agensi perisikan Rusia dilaporkan berada dalam misi untuk mencetuskan "kekacauan berterusan" di jalanan Britain dan Eropah, menurut ketua MI5, Ken McCallum. Dalam ucapan paling langka yang beliau pernah buat, McCallum telah menjelaskan bahawa ancaman yang dihadapi UK kini lebih rumit berbanding sebelumnya, dengan ancaman melibatkan aktiviti pengganas dan negara asing.


 Sejak 2022, MI5 telah bertindak terhadap 20 plot yang disokong oleh Iran, di mana 43 serangan besar yang dirancang telah digagalkan sejak 2017. Majoriti ancaman yang dibanteras melibatkan ekstremisme Islam dan keganasan sayap kanan.

McCallum juga turut menuduh Rusia terlibat dalam aktiviti sabotaj dan tindakan berbahaya di UK, dengan lebih 750 diplomat Rusia diusir dari Eropah selepas pencerobohan Rusia ke atas Ukraine. Ini memberi kesan kepada keupayaan perkhidmatan perisikan Rusia, memaksa mereka bergantung kepada perisik swasta untuk melaksanakan operasi mereka, tetapi menjadikan mereka lebih mudah diganggu.

Sementara itu, beliau menyatakan kebimbangan terhadap peningkatan jumlah remaja yang terlibat dalam ekstremisme dalam talian, dengan 13% daripada mereka yang disiasat berkaitan pengganasan adalah di bawah 18 tahun, meningkat tiga kali ganda dalam tiga tahun terakhir. Ancaman pengganas yang dilatih secara dalam talian juga menyumbang kepada cabaran keselamatan yang lebih besar.

No comments:

Post a Comment